Skal Dragør være en attraktiv kommune?

– så må vi planlægge bedre

Hvis vi skal være en attraktiv kommune må vi planlægge bedre

Det har været en fantastisk juli måned med høj varme. Lysten til at være ved vandet har været stor for de fleste. Vejret har været til badeanstalt og hygge på havnen. Glædeligt har det også været, at vi på havnen denne sommer har mødt en del turister. Men midt i glæden er der ridser i lakken.

Badeanstalten

Kommunalbestyrelsen bevilgede på mødet i juni måned penge til renovering af badeanstalten i 2013. Da der ikke var en udarbejdet tidsplan der skulle tages politisk stilling til, er den videre planlægning overladt til Borgmesterens styring. Her går det så galt. Man vælger at begynde en renovering af badeanstalten midt i skolernes sommerferie og den varmeste periode med flest besøgende. Størstedelen af herreafdelingen pilles ned med det til følge, at det bliver en byggeplads til fare for børn, kun afspærret af et stykke afspærringsbånd. Vi havde på ingen måder forestillet os, da vi frigav midler til renovering af Søbadet, at det skulle ske i den varmeste måned. Det er på alle måder helt tosset, at Borgmesteren ikke sikrede, at renovering skulle påbegyndes i fx september, hvor sæsonen er ved at gå på hæld for de fleste.

Turismen

Vi har i denne sommer haft mange besøgende fra hele verden til Dragør. Hvad byder vi så disse besøgende?. En Kongevej under renovering og en havn uden udvikling. Konservative fremsatte ved budgetforhandlingerne for 2014 et forslag om, at der ansættes en innovationschef i kommunen. En chef der har fokus på, at skabe udvikling, vækst, understøtte turismeindsatsen og erhvervslivet. Det konservative forslag blev nedstemt af flertallet, selvom investeringen ville være kommet igen. I stedet fortsætter vi med en turismeindsats uden fokus på, hvad vi vil med turismen og en forældet brochure om turisme uploadet på kommunens hjemmeside. Vi har mange frivillige der yder en stor indsats og det er dejligt. Men vil vi noget mere med turismen, har vi også brug for en fagspecifik viden med fokus på udvikling og vækst der kan knytte båndene mellem den frivillige indsats og en offentlig professionaliseret indsats. Vi kan skabe indtægter og vækst ved at tiltrække turister til kommunen. Vi ved at turister generelt set kan tiltrækkes af Michelin stjerner, kulturarv, smuk natur og havet. Men uden en plan for havnen, kan vi kun overbevise de færreste om at de skal vælge Dragør som feriedestination.Det eneste vi kan tilbyde børnefamilier lige nu er et krabbebassin og en is og lige om lidt en legeplads, men stadig uden en samlet plan for Dragør havn.

Asfaltbal

Flere af de erhvervsdrivende arrangerede et asfaltbal på havnen den 3. August 2013. Et arrangemnet der lå i forlængelse af gadelaugets arrangementer samme dag. Et privat initiativ der vil kunne skabe sammenhold og glæde i byen. Arrangementet var tæt på at gå i vasken, da der ikke kunne opnås en kommunal tilladelse. Det lykkedes via en politisk indsats at få sikret initiativet og det er vi glade for. Men den konkrete situation viser med alt tydelighed, at der er behov for et tættere samspil mellem kommunen og de erhvervsdrivende og private aktører. Vi skal se hinanden som sparringspartnere med det fælles mål, at udvikle kommunen og som privat aktør skal man ikke kende det kommunale bureaukrati for at begå sig. I stedet skal vi forpligte os til som kommunalbestyrelse, at fremme de private initiativer, i stedet for at spænde ben for de kreative ideer.

Med andre ord har vi brug for, at der kommer langt mere fokus på samspillet mellem kommune, erhvervsliv, frivillige, foreninger mv., og det er politikernes ansvar at skabe denne sammenhæng.

Borgmesterkandidat

Birgitte Brix Andersen