Offentlig transport i Søvang

Efter den seneste omlægning af bustrafikken i Dragør kommune er det om muligt blevet endnu sværere at benytte sig af den offentlige bustransport. Bus dækningen er bl.a. i Søvang ved at nå et niveau, hvor den overhovedet ikke er brugbar for hverken unge, udearbejdende eller pensionister.

Den manglende busdrift giver en række problemer:

Som ung, er det en udfordring at være beboer i Søvang. Problemet er, at det er meget svært, hvis ikke umuligt, at få skolegang, fritidsarbejde og venner til at gå op i en højere enhed med bussernes køreplaner.

Som familie giver den manglende bustrafik også en del udfordringer. Hvis man skal benytte de offentlige transportmidler, får man problemer med at nå at bringe eller hente børn i daginstitutionerne. Især hvis man har arbejde længere væk fra Dragør og børnene er placeret i andre institutioner end på Sølyst.

Som pensionist, skal man helst ikke blive boende i Søvang, for det er nærmest et dagsprojekt at tage ind til Dragør og retur igen, da hyppigheden i busdriften ikke er hensigtsmæssigt i forhold til sådanne ”svip” ture.

Dette er ikke bare en udfordring for os beboere. Vi har desværre også hørt fra mange familier, som finder Søvang spændende, at de ikke ønsker at flytte herud, da den offentlige transport er håbløs. Derved er man nød til at have bil og helst to biler, hvilket medfører at økonomien ofte ikke hænger sammen ved køb af bolig.

Jeg vil derfor gerne opfordre kommunalbestyrelsen til at kikke nærmere på den aftale der er indgået med de øvrige kommuner om busdriften, for derigennem at få en dialog i gang om en mere hensigtsmæssig busdrift.

Trine Hansen
Kandidat for Konservative