Konservative foreslår budget uden yderligere gældsætning

Venstre, DF, Socialdemokraterne og Liste T har indgået fælles budgetforlig. Et forlig der indebærer, at man optager kr. 20 mio i lån for at styrke kassebeholdningen.

Der er i Dragør brug for at styrke kassebeholdningen fordi denne er alt for lav og vi er tæt på at når en økonomisk situation, hvor Indenrigsministeriet vil bede om en handleplan for kommunens økonomi. Når man er Konservativ eller har en helt almindelig snusfornuftig holdning til økonomi, må man som kommune tage ansvaret for at bygge sin kassebeholdning op. Det kan kun ske ved at man bruger mindre end man tjener, så man kan lægge det årlige overskud i kassen.

Derfor har Konservative foreslået en mindre besparelse på kr. 15 mio i 2020, stigende med yderligere kr. 5 mio i året efter. Samtidig har vi foreslået, at vi sørger for, at der i budgettet er en mindre pulje til uforudsete udgifter hvert år, ligesom vi ønsker at spare mere op, at vi kan vedligeholde vores egne ejendomme. Alt sammen noget der giver en stabil økonomi.

Vi vil gerne kvittere de andre partier for konstruktive og saglige forhandlinger over de seneste tre uger. Vi er enige om mange ting, men vi adskiller os fra, om det er ansvarligt og fornuftigt at optage lån. Det syntes vi ikke og derfor er vi ikke med i budgetforliget.  At optage lån som Venstre, DF, Socialdemokraterne og Liste T gør, er det samme som at optage lån til drift.  Det er et alvorligt skråplan at bringe kommunen ud i.

Læs vores budgetforslag 2020-2023 (link til regneark)

For en kort opsummering foreslår Konservative følgende i vores budgetforslag 2020-2023

• En rammebesparelse på kr. 15 mio
  • To midlertidige ekstra udgifter i 2020, som er 0,5 mil til fejring af byjubilæum og 0,25 mil til styrkelse af fastholdelse af medarbejdere i ældreplejen
  • Af besparelsen på kr. 15 mio, tilbageføres 2, 5 mil  til en budgetpulje der kan anvendes til uforudsete udgifter og 2,5 mil til opsparing til vedligehold af kommunale bygninger og veje.

Ved vedtagelse af Konservatives budgetforslag jf afstemningsark, fremsætter Konservative supplerende beslutningsforslag som følger afstemningsarket.

• Alle ekstra indtægter i perioden lægges i kassen
  • Provenu ved salg af ejendomme og grunde lægges i kassen
  • Der ydes ikke i perioden tillægsbevillinger, uden der angives kompenserende besparelse i budgettet
  • Anlægsbudgettet revurderes og prioritering for 2020-2023 foretages på ny i januar måned 2020. Ved endelig prioritering sikres det, at vi forbedrer toiletforhold i/omkring by/havn.
  • Den økonomiske politik ændres til at kommunen har en gennemsnitlig kassebeholdning på 55 mio kr. Når dette resultat er nået revurderes budgettet af forligsparterne.
  • Direktionen pålægges at de senest i juni måned 2020 fremlægger en analyse af, hvorvidt der i Dragør kommune kan iværksættes strukturelle forandringer der kan frigive midler på driften. Direktionen kan efter eget ønske inddrage relevante parter i denne vurdering. Samtidig fremlægges i juni måned direktionens anbefaling af udmøntning af rammebesparelsen 2021.
  • Der er løbende hen over hver måned en løbende orientering til Økonomiudvalget om status på udmøntningen af rammebesparelsen for 2020.

Medlem af kommunalbestyrelsen