Huslejens himmelflugt

På kommunalbestyrelsens møde i torsdag skulle vi tage stilling til to sager vedr. tilladelse til at Strandparken optager yderligere lån til renoveringer.

Dragør kommune har en forpligtigelse til at føre tilsyn med, at administrationen af almennyttige boliger er korrekt og ansvarlig. Derfor skal kommunalbestyrelsen inden for nogle gældende regler også godkende lånoptagelse, da en hver lånoptagelse har betydning fra huslejens størrelse.

De seneste år har vi fået forelagt sager om lånoptagning og har hver gang fået af vide, at det er inden for rammerne af det acceptable.

Nogle af de renoveringsprojekter der skal etableres har skabt store huslejeforhøjelser for beboerne og vi har set lånoptagelse med huslejeforhøjelser på over 10%..

Lånoptagelse kræver en grundig analyse

Som kommunalbestyrelse har vi en forpligtigelse til at sikre, at der er en langsigtet forsvarlig bygningsmæssig og økonomimæssig styring af de almene boligselskaber. En interesse vi har, da vi bør sikre, at bygningerne bliver vedligeholdt ordentligt og at huslejen i almennyttige boliger ikke stiger voldsomt over flere gange. Vi ønsker at de nødvendige renoveringer bliver foretaget, men under ansvarlige økonomiske rammer

Konservative og Liste T er af den opfattelse, at vi får forelagt sager om lånoptagelse og huslejestigninger, uden at vi som ansvarlige politikere kan gennemskue eller har fået belyst, om de tiltag der iværksættes er de rigtige, i forhold til bygningsvedligeholdelsen på både kort og lang sigt.
Derfor stemte vi imod fornyet lånoptagelser på det foreliggende grundlag og stillede forslag om, at en uvildig rådgiver – for Strandparkens regning – straks yder boligselskabet rådgivning med henblik på, at der udarbejdes en uvildig ekstern teknisk og økonomisk vurdering af de respektive afdelinger i boligselskabet med henblik på at vurdere og prioritere behov for fremtidig vedligeholdelse og investeringsbehov ift. henlæggelser, samt at kommunen skærper sit tilsyn.

Kun Konservative og Liste T stemte for forslaget

En boligpolitisk bekymring

Vi er stærkt bekymret for, at lejerne i Strandparken pålægges huslejeforhøjelser uden at de reelle problemer bliver løst. Vi er bekymret for, at huslejerne bliver af en størrelse, at det vil have en stor betydning for lejernes økonomiske vilkår og vi er bekymret for, at vi får skabt en økonomi i boligselskabet som på den lange bane får alvorlige konsekvenser for Dragør kommunes boligpolitik. Derfor har vi, efter at have spurgt ind til sagen i længere tid, sagt stop og krævet en uvildig vurdering.

Meget bekymrende er det, at opleve både SF, Socialdemokraterne, Venstre og DF, ikke ser alvoren i dette, men i stedet føre en boligpolitik, hvor huslejeforhøjelser på over 10% er vejen frem, uden at de har en garanti for, at huslejeforhøjelserne reelt løser boligselskabets udfordringer.

Kenneth Gøtterup, Asger Larsen, Uffe Jacobsen

Den Konservative gruppe