Forskelsbehandling af borgere i Dragør

Hvad handlede det om

Sagen drejer sig om, at vi i den konservative gruppe spurgte til, hvad lejerne af de 1200 m2 strandgrund der anvendes til gåsehold betaler. Svaret var kr. 25,- om året for alle kvadratmeter. Vi havde ikke i vores vildeste fantasi forestillet os, at vi i Dragør havde lejekontrakter der ikke har været reguleret siden 1953. Vi havde heller ikke forestillet os, at en forening der alene er hobbybetonet kan leje 1200 m2 grund for kr. 25,- årligt.

Det er helt galt

Vi er ikke som formanden for gåserepublikken påstår ude på at fjerne gæssene eller drille socialdemokaterne. Vi er, i vores optik, ude i et helt reelt ærinde. At skabe lighed for borgerne. At lejere af kommunale jorde og bygninger behandles ens.

Når vi jævnligt regulerer nogle konktrakter, har dem op til forhandling, pristalsregulere, med videre, ja så mener vi, at det bør gælde for alle.

Det mener socialdemokraterne og Venstre ikke. De har i stedet besluttet, at på grund af foreningens herlighedsværdi skal de fredes og den lejekontrakt man ikke vidste eksisterede og som ikke har været reguleret siden 1953 skal fortsat gå i glemmebogen og ikke genforhandles. De anfører også, at der ikke er juridisk grundlag, uagtet at forvaltningen bekræfter, at man altid kan opsige en lejekontrakt og tilbyde en ny på ændret vilkår.

Det er socialdemokratisk politisk anno 2012 godt støttet af deres politiske partnere i Venstre.

Hvad så nu

Vi står klart tilbage med oplevelsen af, at nogle borgere er mere værd end andre. Det er en klar udmelding fra socialdemokraterne og Venstre, men i den konservative gruppe er vi tilfredse med, at vi arbejder for ligebehandling af de borgere der lejer kommunale jorde og bygninger af kommunen.

Kenneth Gøtterup, Uffe Jacobsen
Medlemmer af kommunalbestyrelsen