Dragør tilbage på sporet

For fire år siden, da vi sidst gik til lokalvalg her i Dragør, fik de Konservative en enorm tillidserklæring fra jer vælgere. Faktisk fik Konservative et af de bedste valgresultater nogensinde i Dragør med hele seks mandater. Det resultat er jeg stadig, her fire år efter, både stolt og glad for. Politik er bestemt ikke for de sarte, så en forsat god og gunstig udvikling af vores kommune skulle stoppes, trods vælgernes klare valg, og det med alle midler……

Efter det klare valgresultat, valgte nemlig et flertal uden om Konservative at pege på en socialdemokratisk borgmester, og det er ingen hemmelighed, at vi Konservative mener, at de sidste fire år på mange måder har været en ørkenvandring. Det er som om, at al udvikling er gået i stå her i Dragør. Ja, faktisk er der mange ting, der går den helt forkerte vej; økonomien, for eksempel. Samtidig har vi et havneareal, der ligger øde og trist hen og en erhvervs lokalplan ændre ikke på dette forhold, en svømmehal, der forfalder uden penge til at bygge en ny og en busbetjening, der bare bliver dårligere og dårligere!

Dragør har fortjent bedre! Vi har så mange værdier herude. Så meget at passe på og værne om. Men vi har også en forpligtelse til hele tiden at udvikle kommunen, og vi har en forpligtelse til at sikre en økonomi, der ikke bringer vores selvstændighed i fare.

Budget 2010 – endnu et skridt mod nul punktet.

Derfor valgte vi Konservative også at stå uden for det budget, der netop er indgået for 2010. For det trækker kommunen i den helt forkerte retning. Det er et budget, der bærer præg af valgkamp. For det er et budget, hvor kommunen igen bruger flere penge, end vi får ind i skatter, og hvor hullet i kassen kun kan dækkes af nye, dyre lån.

Helt præcist har den socialdemokratiske borgmester og det øvrige budgetflertal valgt at hjemtage nye lån for ikke mindre end 97,3 millioner kroner over de kommende fire år. Alene låneomkostningerne til disse lån er på mere end 15,5 millioner kroner. Og lånene er alene hjemtaget for at dække over det store hul i kommunens driftsbudget. Det er uansvarlig økonomisk politik.

Derfor er en ny økonomisk genopretning også helt nødvendig for Dragør kommune, hvis vi fortsat skal kunne sikre borgere og virksomheder de bedst mulige vilkår og betingelser. Og det er uanset, om man ønsker fortsat selvstændighed for Dragør kommune eller ej. For en stærk økonomi er forudsætningen for, at man kan vælge sin egen fremtid! En ting er sikkert: fortsætter den nuværende kurs, så er det kun et spørgsmål om tid, før andre afgør Dragørs fremtid.

Fokus på udvikling og bedre forhold for borgerne

Men konservativ politik handler også om meget andet end økonomi. Først og fremmet ønsker vi at føre en politik, der sætter fokus på udvikling af Dragør kommune. Vi vil sikre en erhvervsmæssig udvikling, og vi vil sikre en mere mangfoldig plan for havnen. Vi vil også sikre en udvikling af kultur- og fritidslivet i Dragør. Vi vil bl.a. have udviklet området omkring Hollænderhallen og få gennemført etablering af kunststofbane til boldklubben og vi vil sikre en opsparing til en ny svømmehal, da den nuværende, iflg. sidste rapport anbefales lukket i 2012.

Vi Konservative vil også arbejde for at sikre de bedste pasningsmuligheder for vores børn, og vi vil sikre de bedste skoler med fokus på høj faglighed og inddragelse af IT i undervisningen. Vi vil sikre gode vilkår for vores ældre medborgere med en fortsat udbygning af ældreplejen.

Endelig vil Konservative sikre, at den katastrofale busdrift, som det nuværende flertal har sparet væk til ugunst for de mange borgere der er med til at sikre Dragør et økonomisk grundlag i form af deres skatter bliver rettet op igen efter valget, hvis vi får vælgernes opbakning.

Stem konservativt den 17. november – det gælder Dragørs fremtid!

Som det fremgår, er der mange ting, jeg vil gøre anderledes, hvis borgerne i Dragør igen betror borgmesterposten til Konservative ved valget den 17. november. Men først og fremmest handler det om at sikre Dragørs fremtid. Det handler om at genoprette kommunens økonomi. Det handler om at sætte en ny dagsorden om samarbejde og udvikling. Det handler om at få Dragør tilbage på sporet!

Jeg håber på din opbakning ved valget den 17. november.

Asger Larsen,
borgmesterkandidat, Konservative