”Dragør Fremtid” i et valgår

Når det er valgår, vrimler det med gode ideer.  Det kender vi alt for godt til.  Vi kender af bitter erfaring fra sidste folketingsvalg, at når valget er overstået, er alle løfter glemt og gemt. Det er også set ved flere kommunalvalg. Jeg vil her holde mig til et par ældgamle løfter, som stadig ikke er opfyldt.

Vores borgmester har netop søsat en idekonkurrence om havneudviklingen.  Jeg undrer mig lidt over, at det ikke er sket tidligere i valgperioden. Men det er jo valgår, så nu skal der scores !

Det ville være ønskværdigt, at vi kommer igang med udviklingen på havneområdet. Det har det været i mange år. Med en langsigtet og holdbar løsning, som vi alle kan føle os hjemme i og være stolte af, at kunne vise frem til ikke alene vore turister, men også os selv.  Det er altså rigtig godt at gå en tur i havnen og ”hygge”. Det skal være et samspil mellem alle de så kendte aktiviteter, vi er berømte for her i Dragør. Vi skal kunne gå rundt i velholdte og rene områder mellem hyggelige butikker (der har åbent) samtidig med,  at vi hører  den kendte sang fra mastelinerne på bådene.  Vi skal kunne bruge badefaciliteterne fra de havnenære strande, vi har i dag. Beboelse skal der også til,  i mindre udstrækning. Vi kender det fra andre havnemiljøer, uden at det skæmmer og skader helheden. Det kan sagtens lade sig gøre.

Vi skal ikke endnu engang begrave havnens udvikling i endnu 10 år. Vi skal igang nu.

Selvfølgelig skal vi også have en svømmehal i Dragør. Gerne i forbindelse med et nyt og bedre idrætscenter. Banerne omkring Hollænderhallen er flotte og kunststof banen vedtaget. Men selve Hollænderhallen ligner bare en ruin. Utidssvarende, nedslidt og ikke funktionel.

Vi bliver nødt til at indse, at Dragørs økonomi  aldrig kommer til at kunne financiere et idrætscenter med svømmehal selv. Tidligere tiders skader på en førhen så stabil økonomi,  har skylden for det. Hvad gør vi så ??

Vi bliver nødt til at gå sammen i et samarbejde (OPP) med interesserede partnere for at få etableret noget tidssvarende og funktionelt, beregnet til en kommune på  vores størrelse.

Ikke overdimentionerede forslag, som aldrig ville kunne løbe rundt i dagligdagen økonomi, uanset hvor lidt et sådant forslag måtte koste at opføre.  Ingen grund til at skyde små fugle med kanoner ! Hvorfor nu det ?

Vi må og skal tilbyde vore unge tidssvarende faciliteter.  Så hænger de ikke ud ”dumme” steder.  Alle aldersgrupper i Dragør sukker efter en svømmehal, for slet ikke at glemme skolernes forpligtelse til svømmeundervisning. Det er også livsforlængende for de ældre aldergrupper og glem endelig ikke kommunens pligt til at forbedre den generelle sundhedstilstand i Kommunen.

Naturligvis er der fordele og ulemper ved et OPP samarbejde. Men en gang imellem må man gå på kompromis undervejs, for at få en god, sund økonomisk rigtig og forsvarlig løsning. Det bliver vi nødt til i Dragør. Vi må og skal tænke langsigtet, også så de unge familier søger til Dragør. Det er dem vi skal bygge fremtidens Dragør på.

Sten Brincker

Kandidat for de konservative til Kommunalvalget i Dragør