Budgetforlig sender Dragør mod afgrundens rand!

Budgetforhandlingerne for 2010 har i høj grad været præget af, at vi befinder os i et valgår. Forligspartierne med borgmester Allan Holst i spidsen har indgået et dyrt og uansvarligt budget-forlig for 2010. Heldigvis har vælgerne ved valget den 17. november mulighed for at afgøre, om den uansvarlige økonomiske politik skal fortsætte i årene fremover.

Fra konservativ side har vi valgt ikke at stemme for det budget for 2010, som kommunal-bestyrelsen vedtog i torsdags. Der er især tre forhold, som ikke gjorde det muligt for os at deltage i budgetforliget. For det første indeholder budgettet hjemtagelse af lån i størrelsesordenen 97,3 millioner kroner over de næste fire år. For det andet bruges de hjemtagne lån til at finansiere den løbende drift i stedet for at sikre, at kommunens udgifter tilpasses indtægterne. For det tredje indeholder budgettet ikke en sænkning af grundskylden, sådan som vi fra konservativ side havde ønsket.

Vi har naturligvis fra konservativ side gennem forhandlinger forsøgt at påvirke resultatet, men vi må i sidste ende konstatere, at prisen for at deltage er blevet for høj. Vi kan ikke stå bag et budget, der risikerer at sende Dragør mod afgrundens rand!

Lad mig ganske kort kommentere de tre forhold, som vi finder helt uacceptable. Som nævnt er vi imod en yderligere låntagning på det foreliggende grundlag. Vi ville nok kunne støtte en låntagning, hvis de hjemtagne lån blev øremærket fornuftige og nødvendige projekter, som eksempelvis en ny svømmehal. Samtidig er det værd at huske, at låneomkostninger ved at hjemtage et lån på 97,3 millioner kroner over fire år beløber sig til 14,4 millioner kroner – det er dyrt at låne, og vi mener, at vores penge kan anvendes bedre end til låneomkostninger, renter og afdrag. Det er skruen uden ende og vil kun skubbe problemerne foran os.

Samtidig mener vi, at det er helt galt, at lånebeløbet anvendes til at dække over, at der ikke er balance mellem kommunens indtægter og udgifter. Det er helt tydeligt, at Dragør kommune bruger alt for mange penge på driften, hvilket da også klart fremgik af administrationens notat op til budgetseminaret. Her var anbefalingen at reducere kommunens driftsbudget med 16 millioner kroner, men i det netop indgåede forlig er det blevet til blot 2,4 millioner kroner, hvoraf kr. 500.000,- først skal øremærkes af forligsparterne til næste år, en øvelse som for budget 2009 endnu ikke er på plads.

Endelig havde vi fra konservativ side foreslået en grundskyldssænkning på 0,5 promille. I modsætning til bl.a. Liste T og Socialdemokraterne har vi en holdning til, at borgernes penge befinder sig bedst i borgernes egne lommer. Vi har i Dragør en alt for høj skatteudskrivning – den skal bringes ned over de kommende år.

Helt overordnet er det netop indgåede forlig mellem Liste T, Socialdemokraterne og en række løsgængere et skridt i den helt forkerte retning. Ved år for år at bruge flere penge end kommunen opkræver fra i forvejen hårdt skatteplagede borgere, og ved at dække over dette hul ved at øge kommunens gæld, så risikerer flertallet med borgmester Allan Holst i spidsen at sætte Dragørs økonomi og selvstændighed over styr.

Du bestemmer den 17. november, om det skal fortsætte!

Asger Larsen

Viceborgmester