Borgmesterens borgermøde har skabt ny forvirring

Først skal der lyde en tak til, at Borgmesteren fik gennemført det borgermøde som skoleflertallet havde lovet. Selvom vi som politikere burde have en rimelig god indsigt i hvad der er besluttet blev vi, ligesom mange andre forældre, noget overrasket over helt nye udmeldinger.

Borgmesteren, der havde tilrettelagt og godkendt de forskellige oplæg på mødet, formåede at fremlægge både nye men også helt forkerte oplysninger. Dels blev det fremlagt, at der allerede fra skoleåret 2013/2104 er 7 spor og at der er foretaget indeklimaundersøgelse på St.Magleby skole.

Hvad er rigtigt og hvad er forkert

Borgmesteren har godkendt at der fremlægges nye oplysninger om,  at børnene skal fordeles på 7 spor allerede fra skoleåret 2013. Det er faktuelt forkert, da der ikke har været forelagt en politisk sag om dette. Borgmesteren vælger på egen hånd at bestemme dette og melde det ud. Borgmesterens beslutning om dette, blev dog også undsagt efterfølgende af både SF og Formanden for social, børn og Kulturudvalget, der i Amagerbladet citeres for ”man kan sætte sig et mål for at vi er færdige med at bygge i 2014, men det er slet ikke sikkert vi når det. Og der er i hvert fald ingen i flertalsgruppen der har haft til hensigt at der skal være 7 spor i 2013”

Alt i denne skolereform er gået galt. Intet er lykkedes for flertallet og der har ikke været den tilstrækkelige styring. Nu undsiges borgmesteren af både SF og V, som ellers troligt har støttet op om borgmesterens manglende styring.  Det er meget glædeligt, at der nu kommer en klar udmelding fra disse to grupper om, at der ikke skal være 7 spor allerede fra 2013. Men det kan jo heller ikke lade sig gøre at etablere 7 spor, da flertallet på dette tidspunkt slet ikke er påbegyndt ombygningerne af skolerne. Nu venter vi så på en klar udmelding fra samme partier om, hvordan den besparelse de allerede har lagt ind i budget 2013 skal udmøntes.

Indeklimaundersøgelse

Borgmesteren var også garant for udmeldingen om, at der er foretaget en indeklimaundersøgelse på St.Magleby skole. En undersøgelse der ikke har været forelagt på noget tidspunkt i den nu 2 årige lange beslutningsproces om skolereformen. Det viste sig efterfølgende, da vi bad om at få indeklimaundersøgelsen udleveret, at der blot har været tale om en vurdering af hvor tit man bør lufte ud, og som er foretaget af skolen selv. Vi håber ikke borgmesteren synes, at det er en seriøs måde at undersøge indeklima på. Vi håber derimod, at hvis Borgmesteren og flertallet gennemfører en 7 spors løsning og højere klassekvotient, så bliver arbejdet med indeklimaet gennemført seriøst, med inddragelse af ekspertise inden for indeklima.

Klar udmelding fra V og SF

Skoleflertallet har stået sammen i hele processen. Også da det for alle andre var tydeligt at planerne ikke kunne gennemføres. Et politisk fællesskab Borgmesteren har været dygtig til at holde sammen på, selvom mange beslutninger ikke kan forklares. Nu er der klar tale fra V og SF om, at der ingen hensigter er om 7 spor fra 2013. Vi håber, at skoleflertallet med denne udmelding vil sikre en klarere kommunikation af, hvad de reelt er enige om, også inden de går ud til borgerne med oplysningerne.

Kenneth Gøtterup, Uffe Jacobsen,

Medlem af kommunalbestyrelsen