Fælles strategi for Dragør

Med den nye kommunalbestyrelses sammensætning er vi sikre på, at alle partier vil slutte op om tankerne om et fælles og bredt samarbejde til gavn for Dragør. Vi vil under alle omstændigheder arbejde aktivt for det.

Lad os stå sammen om nogle overordnede visioner

Sidste valgperiode var præget af, at ingen partier stod sammen i alle 4 år og havde fast flertal. Denne periode tegner væsentligt bedre. 10 nye kommunalbestyrelsesmedlemmer er valgt ind. Nye medlemmer der sammen med de garvede medlemmer skal lægge en ny linie for den førte politik i Dragør. Og hvordan gør man så det?

Lad os sammen udarbejde nogle overordnede visioner

Vi vil arbejde for, at vi i dette første halvår af 2010 i kommunalbestyrelsen står sammen om, i fællesskab, at udarbejde nogle overordnede visioner for Dragør. Hvis en enig kommunalbestyrelse kan udarbejde nogle overordnede visioner for byens udvikling vil det være til gavn for alle. De overordnede visioner vil være styrende for vores politikudvikling. Hvis partierne på tværs kan blive enige om et antal overordnede visioner om, hvad vi vil med Dragør og hvordan byen skal udvikle sig, bliver det også lettere for de enkelte partier at føre politik. Vi vil tvinge partierne væk fra personfnidder til fremadrettet at gå efter bolden. Hvis vi er uenige politisk vil det blive tydeligt hvad vi står for, men det overordnede mål vil vi alle arbejde for. Ved denne model bliver alle partier ansvarlige for egen politik og holdninger og tvinges væk fra den almindelige politiske retorik i Dragør, der mest handler om, hvad alle de andre gør galt. Politikerne i Dragør skal og må stå til ansvar for egne handlinger og holdninger. Vi har allerede et fælles økonomisk mål for Dragørs økonomi. Det må vi kunne udvide til også at gælde andre politiske områder.

Lad os inddrage borgerne

Den moderne politiker anno 2010 erkender at han ikke ved alt. Politikeren inddrager i stedet lokalmiljøet, foreninger, borgere i dialogen. Den tænketank der blev nedsat om havnen er et eksempel på, hvordan borgerinddragelse kan ske. Vi ser gerne, at vi i denne periode bliver langt bedre til, at nedsætte brugergrupper der kan belyse forskellige temaer, forud for den politiske beslutningsproces. Den moderne politiker ser borgerne som ressourcer, tør inddrage og vil dialogen. Den kultur skal vi inddrage i Dragør

Hvad nu hvis det alligevel ikke lykkedes

Vi er sikre på, at både Socialdemokraterne, Venstre, Liste T, SF og DF er enige i, at ovenstående kan fungere. Hvis det mod forventning ikke lykkedes, vælger vi som politikere at fastholde os selv i en politisk situation, hvor vi ikke tør løfte os op i helikopteren og se Dragør fra oven. Vi tør ikke bringe os selv i spil som politikere med det formål, at løfte en fælles sag og arbejde for samme overordnede visioner.

Kenneth Gøtterup, Asger Larsen, Signe Justesen

Den konservative byrådsgruppe