Mindeplade genopsættes efter flytning af Dragør Boldklub

Dragør Boldklub har igennem flere år været aktiv i det nye klubhus og anlægget ved Hollænderhallen.

Ved en mindehøjtidelighed i 1946 blev der ophængt en mindeplade i det gamle klubhus på Engvej, hvor medlem af Danmarks frihedsråd og minister Mogens Fog var en af hovedtalerne. De fem personer, hvis navne figurerer på pladen, har alle ydet en aktiv indsats i frihedskampen: Kaj Holbech og Jørgen Palm Petersen var begge tilknyttet modstandsgruppen De frie Danske og deltog i illegalt arbejde såvel som ved de illegale transporter til Sverige. Dirk Strøbæk var kontaktled mellem antinazistiske tyske officerer og modstandsbevægelsens ledelse på Amager. Og Hans Peter Christensen og Jørgen Emil Thers var blandt de danske politibetjente, som blev arresteret 19. september 1944 og sendt til tyske kz-lejre.

Dragørs Borgmester Asger Larsen har nu taget initiativ til, at mindepladen over de af klubbens medlemmer, der satte livet til under den tyske besættelse 1940-1945, nu bliver genophængt på Dragør Boldklubs nye klubhus.. Dette vil ske ved en lille mindehøjtidelighed søndag, den 3. oktober 2004 kl. 14.00 ved boldklubbens hus på Halvejen 5 i Dragør.

Borgmester Asger Larsen udtaler at genophængningen sker i en god dialog med Dragør Boldklubs ledelse og lægger meget vægt på at netop denne del af Danmarks historie ikke bliver glemt for kommende generationer. De nævnte personer på mindepladen havde alle tilknytning til Dragør Boldklub og derfor er det naturligt at mindepladen bliver genophængt på det nye klubhus. Netop i dette store fritidsområde kommer der mange unge mennesker som ikke har oplevet den mørke periode fra 1940 – 45, hvor frihed og det at kunne handle og tale frit ikke var en selvfølge. Det er derfor vigtigt at mindepladen nu bliver genophængt i dyb respekt for dem der kæmpede for Danmarks frihed til gavn for kommende generationer, udtaler Borgmester Asger Larsen.

Borgmesterens tale ved mindehøjtideligheden:

“Jeg vil gerne benytte lejligheden til at gentage et hjertelig velkommen til alle som er tilstede her i dag. Og en særlig velkomst skal lyde til de pårørende hvis nærmeste satte livet til under besættelsen, alle medlemmer af Dragør Boldklub. Anledningen er at vi nu får genophængt mindepladen som jo tidligere var ophængt i Dragør Boldklubs gl. klubhus på Engvej. Med denne lille mindehøjtidelighed og genophængningen af mindeplade kan man samtidig sige at det er det afsluttende kapitel for boldklubbens flytning fra Engvej til Hollænderhals arealet. Boldklubben har jo som bekendt i nogle år fungeret her på området.

For snart 60 år siden nemlig søndag den 17. marts 1946 blev mindepladen afsløret i Boldklubbens gamle lokaler på Engvej, hvor Dragørs Borgmester Holger Greisen foretog afsløringen. Desuden holdt medlem af Danmarks frihedsråd og minister Mogens Fog tale. Nu her snart 60 år efter kan vi gentage afsløringen og dermed tilslutte os vor taknemlighed over den indsats som blev ydet mod besættelsesmagten og mindes de personer som gjorde en forskel. Det er vigtigt at denne del af landets historie ikke bliver glemt og det er vigtigt at mindes de mennesker som med livet som indsats bidrog til landets modstand mod besættelsesmagten og dermed til landets frihed. Genophængningen af mindepladen sker således i dyb respekt for de personer, som med livet som indsats bidrog til landets frihed. Netop her i området kommer dagligt unge mennesker i hobetal som ikke kender til den tid hvor det at handle og tale frit IKKE var en selvfølge, så for den generation og for kommende generationer er det vigtigt at de begivenheder som fandt sted i perioden 1940-1945 ikke bliver glemt. Frihed er ikke en selvfølge.

Jeg vil gerne benytte lejligheden til at takke Dragørs Boldklubs ledelse, lokalarkivet og forvaltningen BFK samt alle øvrige som har medvirket til at vi i dag kan afholde denne lille mindehøjtidelighed i respekt for de mennesker som bidrog til landets frihed.

En særlig tak skal der lyde til Lisbeth Holmboe, datter af Jørgen Palm Petersen som har sagt ja til at afsløre mindepladen og nedlægge en buket blomster.

Herefter giver jeg ordet til Lis Thavlov vores dygtige lokalarkivar som vil redegøre for de historiske begivenheder.

Tak for ordet.”